در این بخش از مقالات مجله سکسن، قصد داریم با معرفی سه طراح لباس مشهور ایرانی در دنیا آشنا شویم با ما در ادامه مقاله همراه باشید:
صنعت مد و فشن در ایران صنعتی نوپا به حساب میآید و تازه چند دهه شده که به آن توجه جدی و حرفهای میشود.
مشهورترین طراح لباس ایرانی یک لقب است که به برترین و خلاقترین افراد در عرصه مد و طراحی لباس عرضه میشود. ازآنجاکه کشور ایران همیشه در بحث هنر، صاحب سبک بوده است و افراد زیادی نیز به هنر طراحی لباس علاقه دارند لذا نمیتوان تنها از یک شخص بهعنوان مشهورترین طراح لباس ایرانی در خارج از ایران نام برد.
گروه زیادی از جوانان باذوق ایرانی، استعداد و تلاش خود را بر روی طراحی لباسهای ناب و خلاقانه قرار داده و به همین دلیل نام ایران در بین طراحان مد یک نام شناختهشده است.
اما در همین چند دهه، برندها و طراحان موفقی از این صنعت متولد شدهاند و در داخل و خارج از کشور به فعالیت در صنعت مد و فشن پرداختهاند.
”خرید اینترنتی لباس زنانه ترک از فروشگاه آنلاین سکسن با ارسال به سراسر ایران“
طراحان که در داخل کشور حضور دارند، طراحان ایرانیالاصل بسیاری در جای جای جهان، خود را در حوزهی فشن تاسیس کردهاند و در صحنهی فشن بینالملل و هفتههای مد جهانی برندشان را ارائه دادهاند. امروز در این مطلب میخواهیم نگاهی به برندهای معروف لباس ایرانی بیندازیم.
خانم ساره نوری:
همیشه ایام نام ایرانیان در عرصه هنر میدرخشد. این مورد در صنعت مد و فشن نیز صادق است و نام بسیاری از بانوان و آقایان خوشذوق و بااستعداد به چشم میخورد. خانم ساره نوری ازجمله شخصیتهای کم سن و سال و البته از مشهورترین طراح لباس ایرانی در عرصه مد و فشن است که در مدتزمان کوتاهی توانست نام خود را بر روی زبانها انداخته و ماندگار شود.
ساره نوری متولد سال 1358 در شهر تهران است که در سن 10 سالگی به همراه خانواده خود به امریکا مهاجرت نمود. اون تحصیلات خود را در رشته طراحی لباس در بهترین دانشگاه آن زمان آغاز کرد. وی در طول تحصیل توانست استعداد خود را شکوفا کرده و با دنیای نقشها و طرحها آشنا شود. وی در آن سالها بهعنوان یک طراح موفق عناوین و جایزههای بسیاری دریافت کرد.
خانم ساره نوری در دوران فعالیت خود با انواع روزنامهها و مجلات فعالیت مینمود که درزمینه ساخت تبلیغات به آنها کمک نماید. همین امر باعث شد تا وی در این حیطه رزومه و سابقه خوبی بهدست آورد.
پسازاینکه ساره نوری فعالیت خود را در عرصه طراحی لباس و مد آغاز نمود، خیلی سریع توانست گرایش و علاقه خود را به سمت لباس عروس کشف کند لذا اولین لباس عروس خود را در سال 2009 به بازار عرضه نمود. کمکم طراحیهای او درزمینه لباس عروس منجر به پیشرفت باورنکردنی وی شد. ظرافت و سلیقهای که او در طراحی خود ارائه نمود، چشم هر بینندهای را مجذوب میکرد.
“با کیفیت ترین محصولات سایز بزرگ پوشاک زنانه را از فروشگاه اینترنتی سکسن بخواهید اونم با تخفیفات ویژه “
هماکنون میتوان طراحیهای مختلفی از ساره نوری را در جایجای جهان همچون کالیفرنیا، فلوریدا، اوهایو و … مشاهده نمود. لباسهای طراحیشده توسط این هنرمند بزرگ ایرانی، دارای طرفداران بسیاری است زیرا ساره نوری با الهام گرفتن از طبیعت، طرحهای شیک و بروزی روانه بازار مینماید.
مریم نصیرزاده طراح موفق ایرانی در نیویورک :
در خانوادهای ایرانی، در تهران متولد شده، و بزرگشدهی لس آنجلسِ آمریکا است. پدر و مادر مریم در لندن باهم آشنا شده و خانوادهی خود را در ایران تشکیل دادند، اما پس از مدت کمی به سن دیگو در کالیفرنیا مهاجرت کردند و با افتتاح رستورانی به امرار معاش پرداختند.
مریم نصیرزاده در دوران کودکی و نوجوانی به همراه دوستانش از عاشقان فشن بوده و آخر هفتهها را با بوتیک گردی و خرید لباسهای وینتیج سپری میکردند. همچنین گاهی کنار هم جمع میشدند و با لباسهای یکدیگر عکاسی میکردند. مریم و دوستانش در دورهای شدیدا به استایل دههی 70 میلادی و جنبش هیپی (Hippie) علاقهمند شدند و به دنبال پارچههای هندی کتان و گلگلی بودند. در نهایت مریم تصمیم به ساخت لباسها واکسسوریهای خود گرفت.
“خرید لباس بچگانه ترک از سایت اینترنتی سکسن با ارسال فوری به سراسر ایران با ضمانت کیفیت و ماندگاری “
در دوران دبیرستان، مریم علاقهی خاصی به مبحث هنر داشت و دیوارهای اتاقش پر بودند از نقاشیها و کلاژهایی که او خلق کرده بود. مجلهها همیشه مریم را جذب خود میکردند و به او الهام میبخشیدند. با اینکه کلاژهای او بیشتر به سمت پرتره و طبیعت میرفتند، تکه کاغذها و عکسهایی که او از آنها استفاده میکرد از مجلههای فشن بریده میشدند.
اگر بخواهیم نگاهی به پیش زمینهی خانوادگی مریم در حیطهی مد بیندازیم قطعا به دههی 50 ایران میرسیم، به بوتیک مادربزرگش در تهران. مادربزرگ مریم مدت زیادی به کلاهدوزی مشغول بود و از ایتالیا و فرانسه لباس وارد میکرد که با توجه به آن زمان، اتفاقی نادر در ایران محسوب میشد. مریم همواره از طراحی ویترین و بوتیک مادربزرگش الهام میگرفت و تابستانی را در لندن کنار او سپری کرد و دوخت و دوز را از او آموخت.
این طراح ایرانی در سن 22 سالگی و پس از فارغالتحصیلی وارد دنیای فشن شد. مریم برای شروع با تلفیق گیپورهای وینتیج و پارچههای گلدوزی شده، تیشرتهایی خاص تولید میکرد. تیشرتهای مریم به زودی به محبوبیت رسیدند و در بسیاری از فروشگاههای مطرح برای فروش گذاشته شدند. پس از گذشت 4 سال، مریم برای تحصیل به نیویورک رفت و در یکی از نیویورک به محل آشنایی مریم با همسرش تبدیل شد و پس از مدتی، این زوج خلاق تصمیم به افتتاح بوتیکشان گرفتند. مریم در آن دوران به شروع بیزینس خود اصلا فکر نمیکرد و سردرگم به دنبال آیندهی خود در دنیای فشن بود. اما اودی (Uday)، همسرش، او را تشویق به افتتاح بیزینس و بوتیک خود کرد. مریم و اودی بیشتر به دنبال محلی برای به نمایش گذاشتن سبک زندگی و تصویرگری احساسات شخصیشان بودند تا جایی برای فروش لباس! از ایده تا اجرای بیزینس این زوج تنها 3 ماه زمان برد، اما همین کوتاهی زمان به آنها کمک کرد تا موفق به دریافت وام خود قبل از بحران اقتصادی سال 2008 شوند.
” راحت ترین لباس مردانه خانگی را از سایت اینترنتی سکسن با ارسال فوری به سراسر ایران با ارسال رایگان به کل کشور بخر!!! “
آخرین کالکشن مریم نصیرزاده از لباسهای مجموعههای قبلی، با استایلی جدید تشکیل شده است. کالکشن ریزورت 2021 پیش از بحران کرونا برنامه ریزی شده بود، اما کاملا مناسب با حال وهوای این دوره است. مریم برای طراحی این کالکشن تنها کمبود منابع طبیعی را در نظر نگرفته، بلکه استفادهی مناسب زمان را نیز در ذهن داشته است. نتیجهی این فاصلهگیری از دنیای پرسرعت و زیاده خواه فشن، کالکشنی دلنشین و نزدیک به دنیای ذهنی مریم شده است.
با گذشت چهار سال از افتتاح بوتیک، برند مریم نصیرزاده وارد دنیای فشن شد. مریم در طول سالها فعالیت، دیدگاه خاص خود را نسبت به فشن پیدا کرده بود و هدف او در برندش، ارائهی استایلها و شکلهایی بود که قبلا به آنها توجه زیادی نشده بود. نصیرزاده به دنبال ارائهی محصولاتی بود که مدتی طولانی میتوانستند مهمان کمد لباس زنان باشند. برند مریم نصیرزاده از بوتیکش الهام میگیرد، لباسها و اکسسوریهایی ساده که طرح و رنگ پارچهشان ویژگی متمایز کنندهی آنها هستند. مریم کالکشنهای خود را با صبر و حوصله خلق میکند و دنبال کنندهی تقویم پرسرعت فشن نیست به همین دلیل هم چندی پیش در هفتهی مد نیویورک شرکت نکرد تا به عروسی دوستی در آفریقا برود، کاری که کمتر برندی جرئت انجام آن را دارد.
لیلیان افشار
طراح ایرانی که در حال حاضر در انگلیس فعالیت دارد، از سال 2013 برند خود را تحت عنوان تاسیس و در مدت زمان کوتاهی از طریق توانست به شهرتی جهانی برسد. اکسسوریهای افشار، به شکل خیره کنندهای، جذاب و محبوباند. کیفهای کوچک دست ساز او که در رنگهای مختلف و اشکال نامتعارف کار میشوند، از جنس لوسیت هستند و توانستهاند سلبریتیهایی همچون بیانسه . جنیفرلوپز را طراحی کرد.
کیفهای ساختارمند لیلیان خیلی فشرده و کوچک هستند و براساس زنان و هنرمندانی که بر روی افشار تاثیر گذاشتند، نام گذاری شدهاند. طراح جوان در رابطه با کوچک بودن ها گفته است: “من لزوم بزرگ بودن کیفها را نمیفهمم؛ چون زنان اغلب فقط تلفن، کارت و رژ لب خود را به همراه دارند. همچنین کیفهای بزرگ باعث درد در ناحیه شانه و گردن میشود.”
لیلیان افشار در میان بحران کرونا بیشتر به خودش پرداخته و سعی میکند تجربی گراییاش را بیشتر کند. “وقتی کرونا همه جا را گرفته و کل دنیا در قرنطینه است، من باید به جایی نگاه کنم و چه چیز بهتر از نگاه به درون خودم. الان بهترین زمان است تا به راههایی ورای عادتهایمان فکر کنیم و به شکلی درست رو به جلو پیش برویم.”